סגנונות תקשורת - מה זה?

דמיינו לעצמכם מפגש בין חברים, בני זוג, ספק לקוח. במפגש יש אינטראקציה, דינמיקה, כימיה ובעיקר שיח שכולל העברת מסרים. ואז, איכשהו, נוצר מצב של אי הבנה...

דמיינו לעצמכם מפגש בין חברים, בני זוג, ספק לקוח. במפגש יש אינטראקציה, דינמיקה, כימיה ובעיקר שיח שכולל העברת מסרים. ואז, איכשהו, נוצר מצב של אי הבנה, איזושהי תקיעות מסוימת שהאחד לא מבין על מה השני מדבר. צד אחד לא מבין מה השני רוצה ולמה השיחה לא זורמת כמו שהיא אמורה לזרום – לכיוון של שיתוף פעולה הדדי.

זה לא משנה אם שיתוף הפעולה הוא בין בני זוג בנושא הבית, או אם שיתוף הפעולה הוא לעודד צרכן לרכוש מוצר. השאלה שעולה היא איך זה שלא כולם מדברים ומקשיבים אותו הדבר? איך זה שאנחנו מתקשרים כמו שאנחנו ומה עושים שהצד השני יבין אותנו יותר?

השאלות האלה עולות לכולם בראש ובדרך כלל היא כוללת שיפוטיות וביקורתיות על האחר. וכאן נמצא הפתרון. סגנונות תקשורת. רוב בני האדם מעבירים וקולטים מסרים בצורה שונה האחד מהשני ולפיכך ניתן לחלקם ל – 4 סגנונות תקשורת שונים.

תחשבו על זה ככה. תמיד למדו אותנו על סגנונות לבוש, סגנונות מוסיקה אבל אצל אנשים למדו אותנו לשפוט.
"הוא פלספן, הוא שואל הרבה שאלות", "היא כמו גנרלית בעבודה, הכל צריך להיות אצלה מתוקתק", "וואי, הוא... כל הזמן רץ ממקום למקום, כל הזמן יוזם וחושב אבל לא מבצע", "היא חמודה, אבל נעלבת מכל דבר שיגידו לה לא במקום".

"סגנונות תקשורת" נחשב לאחד הכלים התקשורתיים הנגישים והאפקטיביים ביותר בכל הקשור לתקשורת בינאישית, מקצועית וניהולית. שליטה בכלי זה, יוצרת הקשבה איכותית יותר אצל האחר, פתיחות רבה יותר וסיכוי גדול יותר לשיתוף פעולה איכותי, בדרך להשגת התוצאה הרצויה לנו עם סביבתנו בסיטואציות השונות.
בזכות זיהוי סגנון התקשורת של האדם איתו מולך, המפגש יהיה נעים יותר, איכותי יותר והחשוב מכל אתה תשיג את כל המטרות שלך. ברגע שתדע לדבר בסגנון התקשורת הנכון תעביר את המסר בצורה רלוונטית למי שמקשיב לך וכך תיווצר תקשורת איכותית. תקשורת איכותית מוגדרת כתקשורת בה אני מעביר מסר, והאחר מבין אותו בדיוק כפי שהתכוונתי. ואם לא הבין אותו- האחריות היא עליי.

ישנם 4 סגנונות תקשורת עיקריים:
"המקדם" – במילה אחת "וואו". זהו סגנון תקשורת יצירתי ותוסס, אוהב לעשות שואו. יש לדבר אליו בהתלהבות ובאנרגיות טובות. לתת לו להרגיש שהוא במרכז העניינים. הוא סולד מביקורת, לעיתים מתפרש כחסר התמקדות, סדר וארגון.
"המשימתי" – במילה אחת "ת'כלס". זהו סגנון תקשורת יעיל ושיטתי, הוא כל הזמן רוצה להשתפר. יש לדבר אליו קצר ולעניין. לתת לו להרגיש שהוא המוביל והוא האחראי על התוצאה. הוא מתפרש לעיתים כחסר סבלנות, קר ולא גמיש.
"המנתח" – במילה אחת "ידע זה כח". זהו סגנון תקשורת שפורח בזכות שאלות ובדיקות. יש לדבר אליו לדבר אליו בנתונים מוכחים. לתת לו להרגיש בטוח בשאלות שהוא שואל ולגלות סבלנות. הוא מתפרש לעיתים כ"חופר" וסר בטחון.
"התומך" – במילה אחת "נעים". זהו סגנון תקשורת עם אוזן קשבת כנה לאחר. יש לדבר אליו בכנות ובהכלה. לתת לו להבין שהוא מעניין ותחושותיו חשובות. הוא מתפרש לעיתים כנעלב ורגיש יתר על המידה.

לסיכום, ברגע שנדע לזהות את סגנון התקשורת של העומד מולנו נדע לייצר שיח טוב יותר, שיתוף פעולה פורה ובעיקר להסיר חומות של שיפוטיות. זיהוי סגנון התקשורת יאפשר לנו להעביר את המסר על הצד הטוב ביותר וכך נשיג את מטרתנו. חשוב לציין שסגנון תקשורת יכול להשתנות ולהתפתח תלוי סיטואציה ומצב.

יצירת קשר

050-8855343 -איציק

050-8855344 - שרון (משרד)

office@itziklevi.co.il

הלולב 4 צור משה
ת.ד. 795 42810